Om Healthy Business

Healthy Business är en tankesmedja om hälsa och ledarskap för HR-chefer, VD:ar och andra som har möjlighet (och skyldighet) att påverka hur en organisation utvecklas. Healthy Business har skapats för att nå ETT FRISKARE SVERIGE och för att öka förståelsen om hur en organisations hälsa påverkar individen och därmed företagens resultat.

Euro Accident, som står bakom Healthy Business, bjöd den 18 oktober i år in till eventet Healthy Business. Där diskuterades det hälsa som strategiskt verktyg av en mängd talare från olika branscher såsom Peter Settman, TV-profil och grundare Baluba, Carolina Klüft, friidrottsstjärna, Ola Ahlvarsson, entreprenör och kickboxningsvärldsmästare, Thomas Petersson, VD Euro Accident och vald till årets hälsoinspiratör, Martin Tivéus, VD Avanza, Peter Westford, VD Navigio och vald till årets hälsosamma ledare, Annika Dopping, programledare, för att nämna några av de medverkande.

 

Varför tycker vi att hälsa är en så viktig fråga?

En stor del av alla svenska företag brottas med alltför höga kostnader för sjukfrånvaro. Det är självfallet skadligt för både företag och för Sveriges konkurrenskraft. Samtidigt finns det bevisat väl fungerande metoder som gör att organisationer mår bättre och det börjar växa fram ett modernt ledarskap som sätter hälsofrågan högre på agendan. Vi ser framför oss att på samma sätt som miljöfrågan nu är en självklar del av varje företags strategi, kommer hälsostrategi att vara en naturlig del av den totala strategin i framtiden.

 

Tycker inte alla det?

Under eventet Healthy Business var föredragshållare och deltagare överens om att hälsa som strategiskt verktyg är en underprioriterad möjlighet i de flesta organisationer. Detta leder till att vi i våra företag har alltför stor del av de arbetsföra som är sjuka eller som inte presterar så bra som de skulle kunna göra. Det visades tydliga exempel på hur ett aktivt hälsofrämjande ledarskap inte bara leder till att medarbetare mår bättre fysiskt och psykiskt, insatserna leder även till väsentligt konkurrenskraftigare och lönsammare organisationer.

 

Hälsans ROI

En av de viktigaste slutsatserna som såväl forskare som företagsledare var överens om är att:

Hälsa inte enbart är en HR-fråga, det är en lönsamhetsfråga!

Investeringar i hälsa:

  • stärker organisationen,
  • attraherar nya talanger,
  • ökar konkurrenskraften,
  • och skapar ökad lönsamhet.

Vi lever i en globaliserad värld där konkurrensen ökar för varje år och där vi måste prestera så bra som möjligt för att ha en chans att skapa långsiktigt starka företag. Vi är övertygade om att hälsofrämjande ledarskap är en viktig komponent i att öka konkurrenskraften och hoppas och tror att Healthy Business kan vara med och bidra till mer hälsosamma affärer.

 

 
Healthy Business 2012 av Euro Accident

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s