Hitta rörelsen på kontoret

Det räcker inte att gå på gym ett par gånger i veckan om du har ett stillasittande arbete. Du behöver även få in mer rörelse i vardagen för att underhålla kroppens hållfasthet. Försvarets expert ger oss åtta råd för att bli mer rörliga på kontoret.

Kroppen är byggd för att belastas. Men när vi sitter i kontorsstolen hela dagarna och inte belastar muskler, skelett och senor i någon större omfattning minskar hållfastheten i kroppen. Det gör att vi lättare kan skada oss.

– Vi ser exempelvis de som får typiska idrotts- och överbelastningsskador trots att de egentligen inte ansträngt sig så mycket, säger Lina Lerjéus, som är legitimerad fysioterapeut på Försvarshälsan i Skövde och bland annat har varit med och tagit fram Försvarsmakens träningsapp, i Svenska Dagbladet.

Många försöker visserligen komma i väg till gymmet ett par gånger i veckan för att för att träna styrka och rörelse.

– Att bara gå på gym ett par gånger i veckan om man annars mest sitter framför datorn räcker inte för att bygga upp kroppens hållfasthet, säger Lina Lerjéus.

Det gäller helt enkelt att få in mer rörelse i vardagen. Lättare sagt än gjort, men det finns faktiskt en hel del som vi kan göra under en arbetsdag på kontoret.

Här är Linas Lerjéus råd för ökad rörlighet under arbetsdagen:

  • Bryt mönstret
    Tumregeln är att aldrig sitta stilla mer än 30 minuter i sträck.
  • Höj skrivbordet
    Om du har ett höj- och sänkbart skrivbord bör du växla mellan att sitta och att stå när du arbetar.
  • Stå på ett ben
    För ytterligare effekt av att stå och jobba försök ställa dig på ett ben. Håll dig upprätt och stå ”mitt i höften” så stärker du muskulaturen i rumpan.
  • Tåhävningar
    Stärk vaderna genom att gå upp på tå och långsamt sänka ner dig igen. Övningen kan göras stående vid skrivbordet.
  • Byt ställning.
    Sänk skrivbordet så långt det går och sitt på huk och jobba – eller jobba på golvet en stund.
  • ”Corepaus”
    Pausa arbetet några minuter och stärk dina core-muskler med hjälp av en rullbar kontorsstol. Stå bakom stolen, fatta tag i ryggstödet och låt den sakta rulla framåt medan du står still med dina fötter. Upprepa.
  • Leta nya möjligheter
    Försök väva in rörelse i vardagen på kreativa sätt. Borden i mötesrummen kanske kan bytas mot ståbord och den snabba avstämningen med kollegan kanske kan avhandlas under en rask promenad.
  • Utmana kollegorna
    Sporra varandra, hur många knäböj kan hela kontoret göra tillsammans under en dag?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s