10 tips för att undvika gamnacke

Tidskriften Aktuellt om vetenskap & hälsa har satt samman tio tips för att slippa paddnacke och sms-tumme.

Ett alltför ensidigt arbete med dator, surfplatta eller mobil kan ge värk i nacke, axlar och händer. Istället gäller det att hela tiden variera arbetsställning och ta pauser skriver tidskriften Aktuellt om vetenskap & hälsa som listat tio tips:

1. Variera arbetsställning och ta pauser ofta – flera gånger i timmen.

2. Undvik extremt framåtböjd nacke. Luta surfplattan och mobilen med hjälp av ett vinklat stöd, en kudde etc.

Ett alltför ensidigt arbete med dator, surfplatta eller mobil kan ge värk i nacke, axlar och händer.

24 procent av alla femåringar har en egen surfplatta. Foto: Intel Free Press.

3. Se till att ha stöd för underarmen.

4. Arbeta avslappnat i axlarna utan att dra upp dem.

5. Växla mellan att använda båda händerna och de olika fingrarna. Sms:a till exempel med båda tummarna och inte bara en.

6. Försök att ha stöd för nedre delen av ryggen när du arbetar för att avlasta skuldror och nacke.

7. Styrketräna – starka muskler i rygg och bål är också viktigt för att minska risken för besvär.

8. Förebygg värk genom att stretcha musklerna i nacke, skuldror, axlar och underarm. Spänningar i muskulaturen kan byggas upp under lång tid innan smärtan kommer.

9. Kolla synen – en sämre syn kan göra att du spänner dig mer.

10. Och slutligen – glöm inte avslappning!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s