Fem råd för att äta hälsosammare utan att det blir dyrare

Vi utsätts ofta för frestelser av snabbmat, restauranger och onyttigheter av olika slag i mataffärer. Det kan vara svårt att motstå, men det finns några knep som gör det mycket lättare utan att ställa alltför höga krav på karaktären. Nedan är fem metoder som de som lyckas avstå ofta tillämpar. Lite tid behöver avsättas, men den tiden är en investering i din hälsa, och; det blir inte dyrare.

1. Planera inköpen och handla mätt
Är man mätt är det mycket lättare att avstå från att köpa godis, kakor med mera än om man går till affären hungrig. Planera även i förväg vad du ska köpa och ha en inköpslista med dig. Läs recept i förväg samt läs matbutikernas reklamblad innan du slänger dem och passa på att köpa rabatterade varor.

2. Handla säsongsbetonat och i större mängder
Välj frukt och grönsaker efter årstid och köp det som är i säsong. Det är både billigare och godare med nyskördat. Köp storpack och frys in om det är lägre pris.

3. Förbered måltider i förväg
Avsätt en dag i veckan för att förbereda dina måltider i förväg. Det kommer att säkerställa att du har hälsosamma måltider som väntar i kylen och hjälper dig att spara tid på matlagning under veckan. Överväg att fördubbla recept och frys in i portionsstorlekar för kommande luncher eller middagar. Här spar du tid!

4. Begränsa restaurangbesöken
Det kan vara svårt att motstå frestelsen att äta ute, speciellt på jobbet när kollegor är på väg ut på lunch. Om du bara behöver komma bort från skrivbordet ett tag, ta en promenad runt kvarteret efter din matlåda. Ditt sinne och kropp kommer att tacka dig. Om du äter på restaurang, håll dig till vatten istället för söta drycker även om de ingår.

5. Odla själv
Om du har utrymme hemma kan du odla frukt och grönsaker själv och låta de näringsrika alternativen bidra till sunda matvanor. Dessutom är det roligare att laga mat med egenodlade ingredienser, som dessutom är ekologiska, obesprutade och miljövänliga. Man måste inte ha en stor trädgård för att kunna njuta av egna grönsaker, även en liten kolonilott eller balkong kan ge ett trevligt tillskott till matlagningen under sommarhalvåret.

Ät hälsosamt

Råd för att äta hälsosammare utan att det blir dyrare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s