Upp och stå, sitta är det nya röka

Sitta är det nya röka

Upp och stå

Står du upp eller sitter du ner just nu? När du läst detta kommer du troligen vara mer benägen att stå upp mer. En studie som publicerats i Journal of physical activity & health har nämligen visat ett starkt samband mellan ökad tid stillasittande och förekomst av funktionshinder hos äldre, oberoende av tid i måttlig eller intensiv fysisk aktivitet.

De som tränar lider alltså lika stor skada av sitt stillasittande som de som inte tränar. Därför är det viktigt även för i övrigt fysiskt aktiva personer att inte sitta still för länge.

Medan tidigare studier har visat att brist på motion är en riskfaktor för handikapp så är det här den första studien som visar att stillasittande beteende i sig också är en riskfaktor. Därav frasen ”sitta är det nya röka”.

Så om du har ett stillasittande jobb som så många av oss har idag, se till att bryta av sittandet med att ta pauser och stretcha eller gå en liten runda på din arbetsplats. Och om du har höj- och sänkbart skrivbord, utnyttja det så får dina muskler jobba lite mer, vilket även är bra för cirkulationen.

One thought on “Upp och stå, sitta är det nya röka

  1. Rekommenderar varmt pausprogrammet Pausit som ett långsiktigt hjälpmedel för att förebygga dessa problem.

    Pausit är ett användarvänligt och individanpassat program, där alla kan anpassa inställningarna efter sina egna önskemål.

    Testa gärna Sveriges överlägset mest använda pausprogram. Mer info på http://www.pausit.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s