Månadens gästbloggare november: Vad är Healthy Business?

Hälsa + strategi = framtidens företag

Vad är Healthy Business och hur arbetar vi i framtiden med hälsa, skapar friska medarbetare och friska företag/organisationer?
– Genom ett strategiskt hälsoarbete!
Vem ansvarar då för det strategiska hälsoarbetet på ett företag?
– De som vill leda företag med framgång och skapa vinster utifrån en helhet, helt enkelt göra Healthy Business. Det är i ett sådant företag vi alla vill arbeta för.

Under de tre timmar jag lyssnar på framgångsrika idrottare, företagsledare, försäkringsföretag, läkare och entreprenörer så slår det mig att det som förenar dessa är deras val att göra något konkret som förbättrar hälsan hos sina kunder och medarbetare. De har tagit medvetna val men också skapat ekonomisk vinst. Dock skiljer sig de olika företagen åt, men förenas i att de alla arbetar strategiskt med hälsa på olika sätt. Tomas Petersson VD på EuroAccident, företaget som blev utsett till årets hälsoinspiratör 2012, belyser vikten av Hälsans ROI (return of investment). Han visar på vikten av att använda personalens hälsa som en faktor i företagens framgång och vinst. Peter Settman, kreativ chef, anordnar ett medvetet kuddkrig under ett styrelsemöte i Frankrike. Carolina Kluft visar inte bara upp en stor fysisk styrka utan på en stor mentalstyrka och väljer att se på det hon har och tänker bort det hon inte har. Martin Tivéus från företaget Avanza, ett företag som vunnit pris för att vara en av Sveriges bästa arbetsplatser via Great Place to Work utvecklar synen på ledarskap och hälsa. Han menar att det är viktigt att behålla fokus och ”gunga med” för att hantera stress. Peter Westford som är utsedd till årets hälsosammaste chef på Navigio har grundinställningen; ”Det finns inte någonting som vi inte kan. Men det finns massor som vi inte lärt oss.” Psykologen Urban Pettersson från Wemind belyser vikten av psykets hälsa och betonar vikten av beteendeförändringar som en faktor att ändra livsstilsvanor.

Andra talare visar även de att hälsa är ett komplext område. Det finns inga enkla lösningar men det finns flera metoder och verktyg för att skapa välmående företag. ”Friskhet är något man gör, inte något som han har” som en av talarna säger. I ett hälsostrategiskt arbete är det viktigt att lyfta upp de faktorer som påverkar människors välmående. Idag vet vi att motion, sunda matvanor, goda relationer och lagom med stress påverkar vår hälsa positivt, ändå gör vi inte det som håller oss friska, varför? Om du frågar någon hur han mår och svaret blir ”Bra”. Fråga då, ”Varför?” Raymond Ahlgren, föreläsare och coach, menar att vi inte alltid vet varför vi gör som vi gör. Ett strategiskt arbete är att fråga och fråga igen. Varför ska vi skapa Healthy Business? Hur ska vi skapa det? Vad vill vi åstadkomma?

Förebilder är viktigt för att skapa nya idéer, handlingsplaner och framgång. De företag och personer som talade idag på eventet ”Healthy Business” är alla passionerade för att se hälsan som en konkurrenskraftig faktor för framgångsrika företag. Kunskap om hälsa är en nyckel till förändring och detta event visar att den finns därute, nu är det bara det strategiska arbetet kvar.

Mia Andersson
hälsopedagog och beteendevetare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s